Produk Terlaris Ogos..

February 14, 2013

.::Anda seorang MUSLIM? Anda beragama ISLAM?? Say NO! Valentine ::.



 
Terdapat beberapa kisah disebalik tarikh Valentine..Jom kite baca kisah-kisahnya..

Kisah pertama.

Ada kaitan dengan sambutan rakyat rom kuno yang dinamakan lupercalia. Lupercalia adalah penyucian diri dari 13 feb sehingga 18 feb. Pada hari ini, pemuda-pemuda akan menulis nama gadis dan dimasukkan dalam kotak. Nama gadis yang terpilih akan menjadi teman seks diaorang sepanjang tahun tersebut. Pada 15 feb pula, diorang akan sembelih anjing dan kambing, dan dua  pemuda yang paling gagah akan mengambil darah tadi untuk disapukan ke seluruh badan serta dibilas dengan air susu. Setelah itu, perarakan secara besar-besaran dibuat dan dua pemuda tadi akan memukul gendang. Para wanita juga akan berebut kerana dikatakan ia menambah kesuburan mereka.

Kisah kedua.

Ada kaitan dengan kematian paderi St valentine. Terdapat dua versi untuk kisah ini.
1. Pada zaman itu, kerajaan rom amat memusuhi agama kristian. St Valentine merupakan pengganut agama kristian yang kuat dan aktif menyebarkan agama kristian. Dia telah ditangkap dan dibunuh pada 14 feb.  Pengganut agama kristian menganggap ini sebagai pengorbanan. Dikatakan juga, dia telah jatuh cinta dengan salah seorang anak pengawal penjar, sebelum kematiannya, dia telah menulis sepcuk surat yang terulis from you valentine. Maka orang kristian mengenang hari ini untuknnya.

2. Raja rom menganggap tentera yang masih bujang adalah kuat berbanding tentera yang sudah berkahwin. Justeru, semua tentera telah dilarang untuk berkahwin, namun salah seorang tentera bernama valentine menentang keras dan dia telah melakukan acara pernikahan untuk semua tentera secara sulit. Setelah diketahui, dia telah ditangkap dan dibunuh.

Kisah ketiga.

Dikatakan disambut sempena kejatuhan kerajaan islam di Andalusia sepanyol. Korang tahu, masa itu, islam menguasai hampir 2/3 dunia. Andalusia lah tempat penyebaran sistem ilmu islam. Di sana lahirnya tokoh-tokoh ilmuwan islam yang terkenal. St Valentine dikatakan orang penting yang menjatuhkan kerajaan islam. Disebabkan itu, St Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat dan setiap kali 14 feb, rakyat menyambut unutk mengenang jatuhnya kerajaan islam.

Kisah keempat.

Ada kaitan dengan sifat burung mengawan pada 14 feb dan ini merupakan tradisi orang inggeris.
So, dari semua kisah tadi, korang nampak tak yang tiada satu sumber pun mengatakan yang Hari valentine ini ada kaitan dengan Tentang hukum menyambut Hari Valentine, Sheikh al-‘Utsaimin berkata: “Maka bila dalam merayakan Hari Valentine tersebut bermaksud untuk mengenangkan kembali St. Valentine, maka tidak diragukan bahawa orang itu telah kafir. Dan jika tidak bermaksud begitu namun sekadar ikut-ikutan kepada orang lain, maka orang itu telah melaksanakan dosa besar”.

P/S--> Renung2kanlah =)

11 Orang Pengomen Tegar..:

  1. Thanks for the info. Ada beberapa kisah yang tak pernah dengar pasal valentine.

    Semoga Allah melindungi kita semua. InsyaAllah. :)

    ReplyDelete
  2. setiap hari pun syg hehe

    wowwww makin cantikla blog Amy !! amy buat sndri ke? canteklaaa :)

    ReplyDelete
  3. nice info...
    nasib bik single lg....kalau x msti smbut...but dah tau bnda ni,,so x sambut dah...

    jom -->> http://iss-life.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. dulu masa zaman remaja pernah sambut maklum la cetek bab2 ilmu nie lepas dah tau pasal tue memang tak pernah sambut pun

    ReplyDelete
  5. Memang tak pernah sambut pun.. Kalau betul kita menghargai pasangan kita tak perlu nak bervalentine bagai kan? =)

    ReplyDelete
  6. Ena lagi teruk, sampai xtahu hari valentine tu bila.. malas nak ambil tahu... hehehehhe

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia..
Terima Kasih coz sudi komen blog amy..
Lain kali komen la lagi..hehe..

Iklan Berbayar