Produk Terlaris Julai..

February 14, 2012

Mengapa Orang Meletakkan Anak Patung Bawah kereta ? takdok pekdoh lasung...


Mengapa Orang Meletakkan Anak Patung Bawah kereta ?

Sudah tentu sahabat-sahabat pernah melihat ada orang yang meletakkan anak patung di bawah bumper kereta...Sebenarnya meletakkan anak patung bawah kereta adalah budaya orang Thailand.Mereka percaya roh orang yang mati kemalangan akan berlegar-legar di tempat mereka mati. Bagi mengelakkan roh menganggu mereka yang memandu, terutama roh kanak-kanak, jadi mereka memasang anak patung pada bumper kereta,Supaya roh kanak-kanak tenang.Trend ini dibawa oleh pemandu teksi Thai yang mahu meletakkan roh lain (dengan meletak anak patung) supaya roh orang mati dilanggar tidak menganggu kereta mereka.

Firman Allah, mafhumnya:Maka barangsiapa mengikuti petunjukKu maka ia tak akan sesat dan celaka. Dan barangsiapa berpaling tadah, tidak ingat kepadaKu maka baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan membangkitnya di Hari Kiamat dalam keadaan buta." (Ta Ha : 123)

Sabda Rasulullah saw Bermaksud: “Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian daripada Mereka” (Riwayat Abu Daud).

Kesimpulannya janganlah mengikut sesuatu perkara tanpa sebarang usul periksa sama ada perkara berkenaan mengikut syariat islam atau pun tidak.Berhati-hatilah dengan perkara seperti ini kerana tanpa kita sedar kita telah mensyirikkan Allah S.W.T..

SUMBER: Hamba Allah
PESANAN : tolong sebarkan..

Pautan mengenai Patung yang digantung pada bumper :
(http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3238231683199&set=a.2554620273341.2146748.1488975024&type=1&theater)

Dulu amy selalu tertanya-tanya kenapa orang gantung anak patung bawah kereta..ingatkan memang trend ke apa..rupanya sekarang ikut kepercayaan agama lain..dah la yg letak tu ramai beragama Islam..baru amy dapat jawapan..adoyai..mesti dorang yang letak pun tak tau..main gantung jer...harap2 mesej ni menyedarkan umat Islam...

p/s--> Dulu bila tengok je kereta gantung anak patung mesti amy kate "takdok kejaan lasung g gatung menda gitu gayut kali kat bawoh kete..aku la de kereta n bear"..hehe..jahatkan amy..huhu..

4 Orang Pengomen Tegar..:

  1. wehi ngikut dok tahu ke bende..
    asal org buat..buat etek...dok kaji doh bakpe...konon trend..

    ReplyDelete
  2. dok ngikut tapi tak tahu mende tue yang payah tue.. koh koh koh

    ReplyDelete
  3. laaa...ada tujuan rupanya gantung patung tu huhu

    ReplyDelete
  4. pernah baca gak dulu.setakat ni baru sekali nampak depan mata yg gantung tu
    mudah sgt kan ikut budaya orang tanpa usul periksa

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia..
Terima Kasih coz sudi komen blog amy..
Lain kali komen la lagi..hehe..

Iklan Berbayar