Produk Terlaris Julai..

February 19, 2011

.::Tempe dan Khasiatnyer::.

Hari ni aku masak salah satu lauk favourite aku iaitu tempe goreng..kalau dgn tempe goreng ni aku xyah makan lauk lain..nasi panas dgn tempe goreng nie je..fuhh..best giler..aku selalu makan kat kedai rasenya best sangat then aku try buat kat umah..belum sempat lagi aku nak belajar dgn yang pakar...aku pun masak tempe ni ikut cara aku je...sape2 yang pandai msk tempe ni bg la menu kat aku ek..leh aku try buat nati..tp menu aku pun blh tahan jugak rasenya..koya meta..haha..

Tempe goreng ala amyliana..
Inilah yg aku masak td..

Ambik tempe kalau boleh yang dalam daun pisang sb yg tu lagi best rasenya..pahtu, hiris tempe halus2..kemudian, goreng tempe tersebut sehingga garing..angkat dan alihkan..selepas itu,tumis bawang merah n bawang putih yg telah ditumbuk..kemudian letak lada giling, tumis sehingga naik bauk, masukkan sedikit sos,kicap manis dan garam..kemudian masukkan tempe tadi dan gaul sehingga sebati..angkat dan hidang..selamat mencuba..hihi..

Di senaraikan 10 Khasiat Tempe buat panduan kawan2 sekalian;

1. Protein yang terdapat dalam tempe sangat tinggi,
mudah dicerna sehingga baik untuk mengatasi diare.- nak elak keracunan makanan

2. Mengandung zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan sehingga menurunkan
tekanan darah.- elok untuk yg darah tinggi

3. Mengandungi superoksida desmutase yang dapat mengendalikan radikal bebas,
baik bagi penderita jantung. - yang sakit jantung pun bagus

4. Penderita anemia. Anemia dikesan dengan rendahnya kadar hemoglobin kerana
kurang zat besi (Fe), tembaga (Cu), zink (Zn), protein, asam folat dan vitamin
B12, di mana unsur-unsur tersebut terkandung dalam tempe
.- untuk wanita atau model2 yang takut gemuk

5. Anti infeksi. Hasil survey menunjukkan bahawa tempe
mengandungi agen anti bakteria yang dihasilkan oleh karang tempe
(R. Oligosporus) merupakan antibiotika yang mengurangkan risiko infeksi.

6. Daya hipokolesterol. Kandungan asam lemak padat pada tempe
bersifat dapat menurunkan kadar kolesterol.- alternatif kalau tak larat
makan oat.

7. Memiliki sifat anti oksidan, menolak kanser. - harus di amalkan selalu.

8. Mencegah masalah gizi berlebihan (akibat kekurangan dan kelebihan gizi)
beserta berbagai penyakit yang menyertainya, baik infeksi ataupun degeneratif.
- menyeimbangkan pengambilan gizi seharian.

9. Mencegah timbulnya hipertension. - elok untuk yang cepat marah

10. Kandungan kalsiumnya yang tinggi, tempe dapat mencegah osteoporosis.
- haaa, x yah beli susu anlene yang mahal tu, makan tempe
dah memadai.

untuk bacaan lebih lanjut sila klik disini..


p/s--> kdt kepada tempegorengrengginang..

4 Orang Pengomen Tegar..:

  1. sedapnya..akak pun tersangatlah sukanya kat tempe ni..

    ReplyDelete
  2. myra blajar mkn tempe ni ms myra studi lgi..msk sndri gk..dh xingt dh mcm ne rsnyer..nk kena try smula ni..

    ReplyDelete
  3. my pebret tau tempe goreng sambal hehe yummy !!! mkn ngn buras..perghhh

    ReplyDelete
  4. sedap tempe..makan byk mana pun xjelak

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia..
Terima Kasih coz sudi komen blog amy..
Lain kali komen la lagi..hehe..

Iklan Berbayar