Produk Terlaris Julai..

February 17, 2011

.::LELAKI SOLEH PUN CEMBURU.......::.

  • Rasullullah s.a.w mencemburui Mariah al-Qibtiyyah

Diriwayatkan oleh Abdullah bin Lahi'ah daripada Yazid bin Abi Habib daripada Abdul Rahman bin Syamasah al-Mahri daripada Abdullah bin Umar, ketika Mariah al-Qibtiyyah mengandungkan anak Rasullullah S.A.W, Ibrahim, seorang kerabat lelakinya dari Mesir kerap datang menziarahinya..

Suatu hari, Rasullullah S.A.W menemui Mariah dan melihat kelibatnya ada bersamanya. Rasullullah S.A.W berasa cemburu. Baginda keluar dengan rona wajah yang berubah. Dijalanan, baginda bertemu Umar. Umar perasan ada sesuatu yang Rasullullah S.A.W pendamkan. Umar lantas bertanya keadaan baginda. Rasullullah S.A.W lantas menceritakan kecemburuannya terhadap kerabat Mariah.

Umar lalu menghunus pedang lalu mencari lelaki itu. Lelaki itu segera menyingkap keadaan kemaluannya yang sudah dipotong. Umar tidak jadi membunuhnya. Dia menemui Rasullullah S.A.W. Rasullullah S.A.W berkata : " Jibrail telah datang kepadaku dan membebaskan Mariah dan saudaranya daripada tuduhan yang terlintas pada diriku".

(Riwayat Al-Bazzar)

  • Umar cemburukan isterinya ke masjid

Umar bin Al-Khattab tidak kurang besar cemburunya. pernah isterinya keluar untuk solat berjemaah di masjid. daripada riak wajahnya, isterinya tahu Umar tidak suka dan sedang cemburu. Lalu isterinya berkata " Jika kanda melarang, dinda takkan pergi". Umar diam sahaja kerana teringat pesanan Rasullullah S.A,W yang bermaksud "janganlah kalian melarang para wanita pergi ke masjid"

(Riwayat al-Bukhari, Ahmad dan Abu Daud)

  • Ibnu Umar cemburu mendengar bicara isterinya dengan lelaki kerabatnya

Hammad bin Zaid daripada Ayyub daripada ibn Abi Mulaikah menyebut bahawa Ibnu Umar mendengar isterinya berbicara dengan seorang lelaki dari balik tembok. Antara mereka masih ada hubungan kekeluargaan. namun Ibnu Umar tidak mengetahuinya. Lalu dia mengumpul pelepah kurma dan memukul isterinya sehingga si isteri berteriak kesakitan.

  • cemburu Mu'az bin Jabal waktu Makan Epal

Al-Kharaithi menyebut daripada Mu'az bin Jabal bahawa dia makan epal bersama isterinya. lalu masuklah hambanya menemuinya. kemudian si isteri memberikan epal yang telah dimakan sebahagian kepada hamba itu. Mu'az berasa cemburu sehingga dia bertindak memukul isterinya..


Lelaki soleh pun cemburu kerana ia lumrah cinta dan kasih sayang.....

P/S-->Kdt Ustaz Penang.

6 Orang Pengomen Tegar..:

  1. cemburu kalau kena caranya adalah tanda kita ini beriman.

    ReplyDelete
  2. cemburu pd tempatnye tak meyalahi...


    psst suke tgk pic kat entry ni amy!

    eh siapa bloger jez itu?

    ReplyDelete
  3. kf--> tu kan kf..

    mmg lawa pic tu..nampak cm org beriman je muka..

    jezz tu kawan blog amy ms mula2 amy bloging..

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia..
Terima Kasih coz sudi komen blog amy..
Lain kali komen la lagi..hehe..

Iklan Berbayar