Produk Terlaris Julai..

June 10, 2010

~Ketupat Sotong @ Sotong Sumbat ~

Petang td aku belajar buat ketupat sotong nie dgn mak aku..ada jugak org panggil ni sotong sumbat..tp org2 Terengganu panggil tupat sotong je..hihi..rupanyer senang je masak ketupat sotong nie..xdelah susah sangat..

Cara-cara pembuatannyer..

Firstly, korang kena tanak pulut nie..
Bahan2nyer adalah --> beras pulut, santan dan garam secukup rase..
(Korang tanak je macam korang masak nasi cuma yg ni air tukar kepada santan then tambah sedikit garam)

2nd, bila dah siap pulut tu, sumbat pulut td ke dalam sotong2 nie..
Buang kulit sotong yg warna merah tu ek..mak aku cakap kalau xbuang nanti kuah dia jd merah..huhu..

Selepas masukkan pulut ke dalam sotong, cocok lidi kat hujung tu..nk elakkan pulut tu keluar..

3rd..masak kuahnyer..Bahan2nyer ( Santan, garam, gula, bawang seulas)
Panaskan santan, kacau then masukkan gula sikit, garam sikit n mayang bawang seulas..last masukkan sotong td..kacau sampai masak..
Siap tuk di makan..yummy2....


p/s--> cuba dulu ye baru tau..yg penting air tangan sendirik..selamat mencuba..

9 Orang Pengomen Tegar..:

  1. wah..my fav tu kak!!
    heee~sedapny..meh pos cni meh.
    thanx berkongsi:)

    ReplyDelete
  2. wah..my fav tu kak!!
    heee~sedapny..meh pos cni meh.
    thanx berkongsi:)

    ReplyDelete
  3. amy nanti try takyah bubuh bawang. letak gula melaka + santan ngan daun pandan...sodaappp :D.

    ReplyDelete
  4. waa..beznye ketupat sotong..mengidam plk rase..

    ReplyDelete
  5. terase nk cube...mber ade bercite pasal sotong sumbat nie...

    ReplyDelete
  6. terer masak...tak pernah makan...tp look delicious hehe

    ReplyDelete
  7. xpernah makan keupat sotong..mana yer nak cari?nak masak malas..he he he

    ReplyDelete
  8. kalau kat selangor selalu dengar orang sebut pulut sotong je.. serius ni makanan pebret iha (meleleh air liur ai) :D

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia..
Terima Kasih coz sudi komen blog amy..
Lain kali komen la lagi..hehe..

Iklan Berbayar